NURUL-SYARFIQAMJ
Success is simple.Do what'sright, the right way, at the right time.

Monday 5 September 2016

saya seorang yang pemalas

ASSALAMMUALAIKUM.. dan SELAMAT PAGI.. *nak jawab pun tak apa, tak nak jawap pun tak apa.. hehe*

entry ni adalah sambungan untuk entry first saya.. boleh klik sini

KENAPA SAYA TAK STUDY SEDANGKAN UMUR SAYA 19 TAHUN?

okay.. sekarang ni saya nak cerita tau.. *tu pun kalau ada yang baca *

mesti ada pembaca *ada ke yang baca?* yang fikir yang saya ni tak lulus SPM.
dan
mesti ada pembaca yang fikir saya ni PEMALAS ?
dan mungkin juga ada yang fikir....
yang saya ni jenis yang TAK ADA MASA HADAPAN ?

okay.... saya faham dengan pemikira orang terhadap  orang yg tidak berpendidikan tinggi ni..

ketika saya masih berada di tingkatan 5 saya seorang yang pendiam *orang kata * ..
adalah suatu hari tu, cikgu kimia kami cakap dia mengalukan budak kelas kami memohon masuk matrik. dan dengan bantuan cikgu counselling kami, saya dapat beli no pin utk memohon matrik.. *thank you,cikgu.. dan saya dan kawan saya pun memohon masuk matrik.... *mmg nak sgt masuk matrik.

 bulan 11 2014 macam tu kan, saya pergi ke kem plkn.. nanti saya cerita pengalaman saya di plkn.. hehe.

 bulan february 2015 saya balik dari plkn dan saya pun isi SPA. sebab kakak saya suruh.. saya ok je walaupun saya tak tahu apa tu SPA waktu tu..

bulan april 2015 macam tu, saya dapat text dari *xtahulah.. yang no 51888* rsanya.. dia cakap yang saya berjaya masuk matrikulasi.

saya pun "wow! tak sangka boleh masuk matrik walaupun keputusan saya tak hebat macamorang lain"

tapiiiii..waktu tu , saya memang berbelah bahagi.. sebab?


  1. masalah kewangan. duit simpanan saya (tu pun duit biasiswa) , saya hanyalah rm 600 ke bawah sahaja. tu pun pihak bank tak benarkan ambil semua! dan dalam masa yang sama juga,kakak saya masih belajar di universiti.. memang terbebanlah ibu bapa saya kalau tanggung dua orang sekaligus.*saya tau ibubapa saya sanggup gadai harta yang bernilai untuk anaknya tapi saya rasa bersalah sebab buat mereka terbeban masa tu*
  2. banyak sangat mulut-mulut yang cakap matrikulasi tak bagus dll.. errr..!!! naik pening fikir nak sambung mana.. bila dah dapat matrik,, boleh pulak orang cakap matrik ni tak bagus..buat rasa kita ni tak percaya diri sendiri je.. hurmm..
  3. tak ada laptop.. kalau tak ada laptop mesti susahkan nak belajar / buat assignment.. apatah lagi bila saya tahu masuk matrik akan belajar tentang code-code blogg.... uuu.. memang nak belajar sangat tentang code blog niii..
  4. dan akhirnya, saya fikir balik.. oklah, masuk form 6 jelah.. lagipun duit tak banyak sangat guna kalau masuk form 6 dan tak perlukan laptop pun.. *dalam masa yang sama kedua-kedua ibu bapa saya setuju nak saya matrik, tapi saya sendiri buat keputusan masuk form 6..* dan saya pun memohon masuk form 6 secara memohon..
nanti next entry saya cerita pengalaman saya di form6 pulak...




pengajaran :
  • percaya dengan diri sendiri. apabila awak buat keputusan, yakin dengan keputusan yang awak pilih tu.. kalau awak tak yakin , siapa lagi yang nak yakin kalau diri awak sendiri tak yakin ? *eh
  • kalau awak seorang pelajar, sila amalkan sikap menabung , bila awak nak sambung study nanti,semua keperluan awak , awk sendiri yang tanggung ,, tak ada dah alasan kewangan dan boleh ringankan beban mak ayah awak.. kan??
  •  jangan percaya orang sekeliling kata.. mereka pernah ke lalui apa yang awak lalui ? tak kan? mereka peduli ke jatuh bangun kau ? peduli ke ? tak kan?  jadi, kenapa masih peduli kata - kata mereka ?
  • bagi sokongan dan kepercayaan kepada anak-anak yang buat keputusan sendiri
  •  dah, tu je... okay babai.. assalammualaikum..

3 comments:

  1. betull. tak semestinya tak sambung belajar tu tak de mase depan. mek dulu tak sambung jugak. malas nk exam. mek cari experience keje. alhamdulillah dapat yg elok. mek doakan awk pn dpt yg elok jugak :)

    ReplyDelete
  2. TAk ada pelajaran tinggi tak semestinya tak berjaya.. Yang paling penting setiap keputusan yang fiqa amik, fiqa kena yakin.. Insya Allah pasti berjaya..

    ReplyDelete