NURUL-SYARFIQAMJ
Success is simple.Do what'sright, the right way, at the right time.

Monday 5 September 2016

pengalaman jadi budak form 6

assalammualaikum dan selamat pagi.. :)
okay.. sekarang ni nak cerita tentang pengalaman jadi form 6 dan pengalaman jadi seorang budak asrama.. *extra topic


masuk je sekolah tu, saya dan family , ramai jugaklah family saya ajak.. dari nenek, bapak, emak, kakak.. ahahahaha.. bila fikir balik, macam lawak jak kan? tapi saya tak tahu kenapa saya ajak diorang ramai-ramai masa saya daftar tingkatan 6..hahaah.. *jangan kutuk pulak

bila masuk je dewan sekolah tu, perghh ramai gila pelajar yang nak daftar, adalah juga ibu bapa yang datang. biasalah kan.. hari pendaftaran.. :) mesti ibu bapa pun nak tengok anak mereka berbaris tunggu giliran utnuk daftar kelas.. tapi saya lain sikit.. saya dan beberapa pelajar yang tolak matrik lain sikit sebab FIRST MISSION kami adalah CARI CIKGU PENGURUS FORM 6..
saya mulanya ingat cikgu tu lelaki sebab saya pernah call pengurus form6 tu, dan suara dia mcm lelaki. hee.. rupanya cikgu perempuan rupanya..

bila dah jumpa  ,kami isi borang tolak matrik dan kemasukan form 6.. hee. . waktu tu saya diletakkan di kelas pelajar sains.. banyak lah budak-budak yang dipilih jadi budak sains.. termasuk saya..

musim orientasi pun bermula.dalam seminggu. macam tu byk aktiviti dijalan. *yeke ?

kenangan yang saya ingat adalah ketika cikgu suruh setiap pelajar berpeluang untuk cakap di depan..dan bila giliran nama nurul syarfiqa kelas 6AB(ni nama saya dgn dia sama tpi x sama kelas ). TAPI SAYA DENGAR NURUL SYARFIQA DARI KELAS 6AF.. apa lagi, saya bangun , menuju ke depan dan bercakp tentang produk x lulus KKM.. malu nak mati ! apatah lagi bila saya tahu waktu tu dia bukannya panggil nama saya pun tapi panggil orang lain..

nak dijadikan cerita,apa yang saya cakap tu memang merepek gilleerrr.... ahahahahahah... dahlah perasan  nama pulak tu .. kan say cerita tentang produk yang x lulus kkm. dan saya ada juga cerita tentang produ yang lulus kkm sp d'herbs terlajak laris, qu puteh, dll..

bila saya sebut je qu puteh tu,, pelajar lain cakap "qu puteh qu puteh barulah putih."
sampai nama saya dh ditukar dari ika ke qu puteh.. *malu giler doo..

malas nak cerita panjang tentang ni! *maluuu..

aktiviti yang dilakukan semasa hari orientasi adalah

  • ceramah . ceramah  topik yang akan dipelajari di tingkatan 6,ceramah tentang peguam, dll.. tu je sy ingt sebb saya tidur bila ceramah ni berlangsung..ahahhaha.. okay.. sebenarnya saya ni jenis yang tak tidur kalau ada cikgu ke apa ke yang cakap kat depan, walaupun malas nak dengar , saya memang tak akan tidur... tapi ni first time saya tidur .. sampai kawan pun tegur,, "jangan tidurlah. nanti penceramah marah pulak" .. first , mungkin ini terjadi sebab ni merupakan first time saya jadi pelajar asrama..
  • aktiviti bersenam dll.. x ingt sgt.. 
  • masa orientasi ni juga orang akan memohon untuk tukar aliran.. dan banyak pelajar sains yang tukar aliran sampai 11 orang je yang tinggal *sadiskan? ahahah
  • dan aktiviti berkumpulan, huh! malas nak taip cerita ni.. *maluuuu!!

dah habis orientasi , kami pun belajar spt biasa. 

dan bila sampai trial sem 1 ,, kami pun ujian lah kan? heekk..

dan menakjubkan gilerr.. pelajar sns truk gila keputusan .. :( termasuk saya.. saya yang paling teruk..
empat subjek tu semua x lulus.. bayangkan... 
mungkin sebab saya tak fokus sangat semasa belaajar sebab saya tidur je .. *menyesal 

dan minggu seterusnya memang tak dibenarkan balik tapi saya balik dengan meminta izin untuk balik dari wardern .. dan semasa saya balik tu memang saya nak bincang dengan ibu bapa saya yang saya nak quit form 6.. 

dan hari rabu minggu selepas saya balik tu ,, saya terus quit.. gila kau x sedih sebab tinggalkan kwn yang banyak.. tpi apa boleh buat.. kenapa quit ? 
sebab? saya ... xtaulah.. saya pun tak tahu kenapa saya quit.. * x ingat..

tu je kut.. 5 bulan je sy jadi pelajar tingkatan 6.. lepas tu sy terus jdi dropship online dari pembekal jubah dll.. alhamdulillah.. simpanan saya telah mencapai 1K tak termasuk duit yang saya dah belanjakan.. 
alhamdulillah.. dipermudahkan urusan.. :)

6 comments:

  1. tak apa, subjek sains memang susah, so kena struggle lagi rajin dari orang lain...akak pun pernah fail dulu zaman degree...hahaha, belajar elok-elok ye :D

    ReplyDelete
  2. sains memang susah. tapi ape ape pon akak tabik dekat adik sbb bleh simpan duit :) kipidap dik

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah rezeki awk kt situ rupanya

    ReplyDelete
  4. Akak nak tanya kalau kita mohon matrik so secara tak lansung form6 xdpt ke? And mcm mana nak tolak matrik then amik form6? Sbb result 2017 keluar harini and saya tak dpt.. Kwan ckap sy xdpt sbb mohon matrik.. Tpi kalau xdpt matrik boleh masuk form6 tak?? Mohon penerangan plssssss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau mohon matriks pastu dapat matriks , automatic takdapat form 6. kalau nak rijek matriks ,takyah pergi pendaftaran matriks tu . same goes as kalau nak rijek form6 . form 6 takyah mohon mmg suma dapat .

      Delete